İl müdürlüğünün görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Görev alanı içindeki sigortalı, işveren, emekli, hak sahibi ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler ile genel sağlık sigortalılarının tespit edilmesine ilişkin işlemleri yürütmek.
b) Sigorta primi ve buna ilişkin tahakkuk, tebliğ, tahsil, terkin, tecil, iade, ödeme, muhasebe ve benzeri işlemleri yürütmek.
c) Kuruma borcu olanların 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre yapılacak tecil ve taksitlendirme taleplerinin Yönetim Kurulunun verdiği yetkiler nispetinde değerlendirerek karara bağlanmasına, birim yetkisini aşan talepler için karar alınmak üzere yetkili makamlara sunulmasına ilişkin işlemleri yürütmek.
ç) Gerçekleştirilen işlemlere ilişkin oluşan ihtilaflarda, ilgili yargı mercileri nezdinde Başkan adına talep ve savunmalarda bulunmak, gerektiğinde itiraz, temyiz ve tashihi karar talebinde bulunmak, yargı kararlarının uygulanması işlemlerini yürütmek.
d) Sosyal güvenlikle ilgili kanunların uygulanması ile hak ve ödevleri konusunda işveren, sigortalı ve hak sahiplerinin bilgilendirilmesi işlemlerini yürütmek.
e) Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı sorumluluğunda bulunmayan il içindeki Kuruma ait çocuk bakımevleri, huzurevleri ile eğitim ve sosyal tesislerin işletilmesini sağlamak ve bunlara ilişkin işlemleri yürütmek.
f) Bilgi işlem, istatistik, veri toplama, denetleme, inceleme ve uzlaşma, evrak ve arşiv yönetimi, halkla ilişkiler, satın alma, kiralama, bakım-onarım, sivil savunma ve benzeri işlemleri yürütmek.
g) İş süreçlerinin uygulanması, performanslarının ölçülmesi ve ölçüm sonuçlarının ilgili birimlere iletilmesine ilişkin işlemleri yürütmek.
ğ) Kişi, kurum ve kuruluşlardan satın alınan hizmetlerin sözleşme hükümlerine uygun olarak verilip verilmediğinin kontrol edilmesi, varsa uygunsuzlukların giderilmesi işlemlerini yürütmek.
h) Sunulan hizmetlerle ilgili olarak; dilek, öneri ve şikâyetlerin toplanması, incelenmesi, değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması işlemlerini yürütmek.
ı) Sosyal güvenlik mevzuatı kapsamındaki konularda; işveren, işyeri, sigortalı, emekli ve hak sahiplerinin kontrol, tespit ve inceleme işlemlerini yürütmek.
i) Sağlık hizmet sunucularının sözleşme şartlarına uyup uymadıklarına ilişkin kontrol, tespit ve inceleme işlemlerini yürütmek. Bu bent kapsamında yapılacak kontrol, tespit ve inceleme işlemleriyle ilgili ortaya çıkacak ihtilafların çözümü konusunda Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğünün uygun görüşünü almak ve bu görüş doğrultusunda işlem tesis etmek.
j) Hizmet ve ürün satın alınan kişi, kurum ve kuruluşlarla yapılan sözleşmelerin yürütülmesi, bunların feshine ilişkin işlemlerin gerçekleştirilmesi, sözleşmeden doğan ödemelerin yapılmasına ilişkin işlemleri yürütmek. Bu bent kapsamında ortaya çıkacak genel sağlık sigortası uygulamalarına yönelik ihtilafların çözümü konusunda, Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğünün uygun görüşünü almak.
k) Genel sağlık sigortası uygulamalarına ait iş ve işlemlerin yürütümünde, Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü tarafından yapılan düzenleme ile verilen görüş ve talimatlar doğrultusunda işlem tesis etmek.
l) İl müdürlüğü ve bağlı birimlerinde çalışan personelin özlük ve eğitim işlemlerini İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı ile eşgüdüm içerisinde yürütmek.
m) Sosyal güvenlik merkezi kurulmayan il merkezinde, 11 inci maddede belirtilen görevleri de yürütmek.
n) Başkanlık tarafından verilen benzer nitelikteki diğer görevleri yürütmek.